به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات و مراکز استانی حوزه هنری، کیوان ساکت درباره آثار ارسالی به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات گفت: در بخش سرود، آثاری که ارسال شده بود از لحاظ محتوایی با سیاستهای حوزه هنری مطابقت نداشت و نمیتوان تعریف سرود را به آنها اطلاق کرد. فقط آهنگهایی بود که ارسال شده بود و در فرم سرود که یک تعریف خاص دارد، ارائه نشده بود. سرود فرمی است که هم شعر و کلام و هم محتوای آهنگ باید طوری باشد که با ترانهای که عموم مردم گوش میدهند، فرق داشته باشد.
وی ادامه داد: به جهت ریتم و محتوا و فرم، سرود نوعی آهنگ است که برای بیان حالتهای آرمانی، وطنپرستی و میهنپرستی یا در راه یک آرمان یا عقیدهای و حالتی بهکار میرود. اما در آثاری که بهعنوان سرود به جشنواره ارسال شده بود، هیچ کدام از این گزینهها رعایت نشده بود.
ساکت درخصوص تأثیرات جشنواره گفت: جشنوارهها تأثیرات زیادی دارند و برپایی جشنوارههایی از این دست میتواند به شناسایی استعدادها و پرورش ذوق هنری هنرمندان دامن بزند.
این موسیقیدان برجسته کشورمان با بیان اینکه در گزینش آثار باید داوران دقت زیادی داشته باشند، گفت: داوران باید کاملا آثار را بررسی کنند؛ چون احتمال دارد بعضی از آثار را از آهنگهای دیگر اقتباس کرده باشند و هیچ خلاقیتی در آثار دیده نشود. اگر این امر در میان استانها تکرار شود و قرار باشد آثار دیگران را تکراری تولیدکنند، اهداف جشنواره زیر سوال خواهد رفت.
ساکت افزود: هدف جشنواره این است که در میان هنرمندان ایجاد انگیزه کند و ذوق هنری و ذوق روحی شرکتکنندگان را ارتقا دهد، نه اینکه آثار کپی شود و بیهیچ ذوقی ارائه شود. در این صورت جشنواره از اهداف خود دور خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه موسیقی محلی از بقیه آثار ارسالی قابلتاملتر و به محتوای واقعی نزدیکتر بود، گفت: آثاری که در این زمینه ارائه شده، آثاری فاخر و ارزشمند است و دارای اصالت و شناسنامه هنری اصیلتری نسبت به دیگر آثار ارسالی به جشنواره است.
ساکت بیان کرد: در بررسیهای داوران، تعدادی از آثار ارسالی در سطح خوبی ارائه شده بودند. بعضی از آثار هم دارای ضعفهایی بودند که خواننده با درایت و اجرای خوب این ضعفها را پوشش داده و آنها را به کارهای خوبی تبدیل کرده است.
داور بخش موسیقی برگزاری جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: برگزاری این جشنوارهها در حوزههای مختلف هنری در نهایت به ایجاد انگیزه و شناسایی استعدادهای هنرمندانه استانی کمک خواهد کرد.
وی با بیان اینکه شاخصهای داوری در بخشهای مختلف متفاوت است، گفت: در بررسی آثاری که در زمینه موسیقی محلی ارائه شده است، استفاده از سازهای مقامی و محلی هر منطقه، استفاده از هنرمندان سرشناس، استفاده از تمها و آهنگهای معروف هنرمندان، کیفیت اجرا، کیفیت ضبط، پالایش، نوع تدوین آثار، نوع تدوین آهنگها و چیدمان آهنگ، نقاط شروع و اوج آثار از شاخصهای دارای اهمیت هستند.
ساکت در ادامه افزود: تقلید و کپیبرداری و تکرار در برخی از ملودیها به چشم میخورد، هنرمند میتواند از آثار دیگر الهام بگیرد؛ اما در نهایت باید به جایی برسد که دیدگاه و بیان شخصی خود را در اثر پیاده کند و یک اثر شناسنامهدار تحویل مخاطب دهد.
وی به نحوه داوری اشاره کرد و افزود: برای ایجاد خلاقیت داوری آثار، باید با حوصله و دقت بیشتری صورت بگیرد و گزینشهای اولیه خیلی با دقت انجام شود. اگر اثری کپیبرداری شده باشد امتیازی برای آهنگساز محسوب نخواهد شد.
داور بخش موسیقی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات به اختلاف سلیقه در داوری اشاره کرد و گفت: داوران در کار داوری بخش موسیقی نقطه نظرهای مشترکی با هم داشتند و در بررسی آثار به مشکل برنخوردند.
ساکت با تاکید بر ظرفیتهای حوزه هنری بیان کرد: باید جشنواره آثار و تولیدات را از سطح استانی خارج سازیم و جشنواره را در سطح کشوری اجرا کنیم تا شاهد رقابت هنرمندان در کل کشور باشیم.